Pages

klik sini sekali

Tuesday, September 28, 2010

Kalau Tak Rumah Terbuka Tak boleh Datang ka???

Bulan Syawal ni mana-mana saja ada rumah terbuka. Setiap hujung minggu ada saja undangan. Dah jadi bulan makan-makan la pulak.
Tapi apa cerita dengan yang tak buat open house ni. Kita tak payah pergi rumah depa ka? Saya memang setiap minggu duk pergi open house. Tapi Tak buat pun open house. Saya cakap dengan kawan-kawan pintu saya sentiasa open. Kalau nak datang call saja, sebab takut tak da kat rumah. Jadi setiap minggu saya akan masak juga sesuatu untuk sape-sape yang datang. Tak la sampai gantung kuali. Rasanya tak puas pulak kalau kawan-kawan datang hanya dengan kuih raya dan minum air saje. Tapi ini bukan la satu kemestian pun.
Semalam saya ajak kawan pergi beraya ke rumah kawan lain. Sama-sama jiran la.  Dia boleh cakap tak nak la, tak dijemput. Saya katakan pada dia raya, tak payah la berjemput-jemput. Dia pun bukan buat open house. Kita datang saja la, asalkan dia ade kat rumah. Lagipun kita bukan selalu jumpa. Hari-hari masing-masing sibuk pergi & balik keje jer. Dia cakap tak nak la. Saya pun dah tak berupaya nak cakap apa, saya pergi la tanpa dia. sebenarnya saya dah sedia maklum, yang mereka ni tak bertegur sapa dah lama. Mungkin dah 2@3 tahun. Sebab tu sengaja saya ajak. Mana lah tau bulan baik ni boleh berbaik semula, dan lupakan sengketa lama. rupanya tidak. Apa yang saya andaikan kalau salah seorang buat open house dan menjemput seorang lagi mungkin mereka akan berbaik semula.
Apa yang saya perhatikan sekarang budaya ziarah menziarahi ni dah semakin hilang. diganti dengan budaya open house la pulak. Sebenarnya tak ada yang salah dengan open house ni. Tuan rumah nak menyediakan sesuatu yang istimewa untuk tetamu dan diatur pada waktu yang sama. Jadi pada waktu yang lain senang la dia nak pergi beraya pulak. Tapi yang silapnya orang yang tak nak berziarah bila tiada jemputan rumah terbuka. Dah la sepanjang tahun sibuk bekerja. Nak jumpa jiran sebelah rumah pun susah.....

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...