Pages

klik sini sekali

Wednesday, March 9, 2011

Asal Usul Siput Babi

Salam...
Pada zaman dulu-dulu siput babi ni tak wujud lagi. Tak tau la dulu yang dimaksudkan tu tahun bila. Masa tu ada seorang kenamaan di sebuah negeri(dirahsiakan) beristerikan seorang perempuan yang cuma bekerja di ladang sebagai pemerah susu kambing(@lembu x pasti). Perempuan tu pada pandangan mata tak la cantik(dengarnya kulit hitam legam macam negro), ye la bekerja di ladang kan.

Orang kenamaan tu sebenarnya dah pun beristeri. Tapi dia kawin juga perempuan tu sebagai isteri kedua(@ketiga pun x pasti). Selepas kawin perempuan tu betul-betul disayangi, melebihi isteri yang terdahulu. Biasa la mulut orang kan. Bila keadaan macam tu dikata la prempuan tu kenakan(bomoh) suaminya tu.

Dan siput babi ni muncul setelah kematian perempuan tersebut. Dengarnya semasa nak dikebumikan banyak siput datang mengerumuni kuburnya. Siput itulah dinamakan 'siput babi' dankewujudannya kekal hingga ke hari ini.
Tak de dalam sejarah kan. Citer ni disampaikan dari mulut ke mulut sebab melibatkan orang kenamaan. Sejauh mana kebenarannya pun tak dapat nak dibuktikan.
Hanya Allah Yang Maha Mengetahui.
gambar dari google

p/s  sumber 'Rindu Cintaku' karya Fauziah Ashari.

13 comments:

Cik Ezy said...

ngee sipot sedut gak best..
=)

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

As salam, siput sedut masak lemak cili padi + keledek.

misza said...

Cik Ezy, nanti cari asal usul siput sedut lak. ^_^

BSB, w'salam. memang sedap.

Dda Ly said...

hallaaaa betul la, tingat siput sedut..sodap nyee masak lomak huhuhuu

meh ke rumah..
~petua kencing manis~
keep in touch ye..♥♥♥

shah-kayrul said...

siput babi nie kalau banyak kat laman rumah...tabur jer garam kat diorg...kompem terus KO...hahahha

jomsantaisekejap said...

Kenapa ehh kita panggil siput babi? Kan babi tu dah nama binatang. Nak kata siput tu rupa babi, tak pulak.
Panggil lah nama ok sikit macam siput baby ke, siput bab ( lembab) atau siput sabah ke...
Emmm menarik cerita tu, maybe KRU akan buat filem baru akan datang Hikayat Siput mahawangsa...

Kak Sam said...

Assalamualaikum..
salam kunjung n salam kenal. tq sbb sudi singgabh blog kita

misza said...

Dda Ly. betul, ramai yang suka.

shah-kayrul. mesti dia makan garam tu kan, terus kena tekanan darah tinggi kronik. ^_^

misza said...

jomsantaisekejap, ye tak ye kan. nape pilih nama babi, kot iye pun nak gabung nama binatang lain. cuba siput lembu. siput kambing ke. tunggu je la hikayat siput nanti yer. ^_^

Kak Sam. waalaikumus salam. sama-sama kasih dik. tak sedap nak panggil kak.

author faethal said...

Mama misza,
1st time dengar citer pasal siput babi ni. Kira NEW version la..hehe.
Anyway...good info.
Update selalu...best singgah sini!

author faethal said...

Mama misza,
1st time dengar citer pasal siput babi ni. Kira NEW version la..hehe.
Anyway...good info.
Update selalu...best singgah sini!

Nurul Atika said...

anda direview, http://ikachenta.blogspot.com/2011/03/hari-sabtu-hari-mereview-blog-3.html

topimagine said...

TERJAH DARI REVIEW BLOG NURUL ATIKA :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...