Pages

klik sini sekali

Monday, October 25, 2010

MERTUA VS. MENANTU (mcm tajuk slot drama kt astro.hahahah)

by Mohd Zulfadli Isma on Sunday, 24 October 2010 at 23:05
   assalamualaikum shbt2 yg dh bergelar menantu n yg akan bergelar menantu n yg akan bergelar mertua.ke dh ade yg sebaya aku dh bergelar mertua?tabik spring utk korg.heheheh.utk yg xsebaya dgn aku n dh hampir2 bergelar mertua tahniah diucapkn.:-)
    ingin rsnye berkongsi satu cerita (aku sendiri berbual dgn org yg terlibat.insya allah 90% benar.selebihnye kalo aku cte mcm nmpk gempak sgt ke kn.nk bg cte jd sedap.hehehe) yg aku dgr dr seorg kawan kpd kawan (kwn kpd kwn tu termasuk kwn tu sekali adelah perempuan).kawan tersebut merungut2 kerana bf die seringkali melebihkn mak die (mak laki tuhla) dlm segala hal termasuk ble belikn hadiah2.sbg contoh.laki tuh akan suruh pompuan tu pilih beg tgn.then pompuan tuh pun pilihla yg paling die suke n berkenan.n ofkosla hrge pun mantap.then dgn selambe laki tu ckp.ok yg dh pilih td utk mak.skang ni baru pilih utk dr sndr.tp hrga kene lbh mrh dr yg mule2 td.then pompuan tu pun agak frust.beg tgn td tuh mmg dh die pilih utk dr sndr kan.tp dh kene bg bkl mak mertua.terpkse pilih lain yg mane yg die berkenan xberapela dibanding yg memule td.perkara mcm ni mmg akan berulang setiap kali laki nih nk belikn pompuan tu barang.mesti mcm tuh.sampai pompuan tuh pun pakai taktik brg pilihan pertama mmg die dh aim utk mak laki tuh n brg kedua brg utk die.dgn sengaja jgk die pilih brg kedua lebih mhl dr brg pertama.tp die gagal.laki tu xsuke.soh pilih yg kedua lagi murah jgk.die xnk pompuan tu lebih dr mak die.pompuan itupun down sedikit.asyik2 lebihkn mak die.termasukla time bday pompuan tuh jgk.
    yg menariknye ialah bf die adik beradik semua laki.dh lupe berape.7 kot.bf die rsnye bongsu.n abg2 laki die (abg kn.surela laki.apeda.) rsnye mcm sume dh kawen.yg menariknye (ulang ayat atas.hahaha) semua melebihkn mak drpd bini masing2.masya allah.sungguh hebat mereka2 nih.aku jd sgt kagum dgn ketujuh2 org lelaki tersebut.jrg sekali aku dgr kes lelaki yg dh berkahwin melebihkn mak die sndr dr segala hal.yg belum kawen pun bnyk dh melebihkn awek dr mak sndr (akula tuh dulu.tp tuh dulu.skang dh insap.muahahah.insapla ko lps dh kene tggl.wakakaka.)..tutup dl cte aku kagum td.aku nk sambung psl pompuan ni td.die downla kan.aku pun ckpla dgn die.masalah org kte ni satu jek.XRETI BERSYUKUR.dn aku merujuk kpd kes die sbb begini,kire beruntung ape laki tuh soh pilih 2 barang utk mak n dr sndri.cube kalo lps pompuan tu pilih2 brg dgn semangat then laki tu selambe pegi byr n ckp tu utk mak.utk gf die xde.kan ke lagi frust tuh.kalo aku terpaksela wat mcm tuh.sbb xmampu nk blikn utk gf sekali.hahahaha.
 bg aku laki tuh ade sebab yg kuat utk lebihkn mak die dlm segala hal.name pun mak.pompuan tuh plak br gf jek pun.n utk abg2 die plak yg dh kawen.aku pun rs diorg ade sbb yg sgt kuat utk lebihkn mak diorg.sbbnye syurga tu kan bwh telapak kaki ibu.bab isteri kecik hati ke kte cte japgi.
 td cte lain.ni cte lain.
 baru2 nih plak aku berbual dgn seorg shbt yg dlm keadaan susah hati memikirkn mak mertua seperti nk menjauhkn die dgn suami die.puncanye aku sndr xpasti sgt.tp yg pastinye kwn aku tu mstilah sdh.yg dpt aku nshtkn ialah sabar dan berdoa jekla kan.
    Point kat cni bkn nk cte psl kwn2 aku n kwn kpd kwn aku td tuh.aku nk cte psl tajuk aku nih.mertua vs. menantu.mgkn cte2 diatas td bleh jd sumber rujukan.dn utk episode kali ini lebih kpd menantu perempuan n mak mertua.bknla xde isu menantu lelaki dgn mak mertua atau bapak mertua.tp besenye kes2 mcm tu jrg terjadi.ade, cume jarang.so silalah meneruskn pembacaan kalo berminat.
 Pada pendapat aku yg masih single mingle n available nih (sempat iklan.hahaha), bg yg dh kawen n dh merase hdp dgn mertua jgn panas dgn aku.aku berckp dr ilmu yg sedikit n dr pengalaman melihat pengalaman org lain.
   nukilan ni khas utk shbt2 perempuan yg bakal bergelar menantu n yg dh jd menantu n bakal jd mertua kalo korg sempat tua utk tgk anak2 laki korg kawen.hehehe.
sahabat2 perempuanku yg dikasihi.tbe plak skema.esok2 kalo korg dh kawenla kan.korg xyahla susah2 nk mengecikkn hati korg ble suami korg lebihkn mak die dr korg.n jgn pulak korg hepi ble suami korg lebihkn korg dr mak diorg.sbb kat ctu korg mungkin mnjd punca kpd suami korg mnjd anak yg derhaka.sian suami korg.huhu.
   sbg cnth mudahla kan.kalo suami korg nih tiap2 kali raye nk balik umah mak die pd hr raye pertama.then raye kedua balik umah mak korg plak.xyah nk gado2.buang mase.kre bersyukurla die nk bagi balik umah mak bapak korg hr ry kedua.drpd die decide nk balik umah mak bpk die jek n xbalik umah mk bpk korg langsung.hehehe.kalo korg bleh bertoleransi adelah lebih baik.tp utk kes2 seperti tajuk diatas.dh kalo mak suami korg berkeras nk anak die balik umah die raye pertama.ape bleh wat.c suami sbg anak yg soleh kene taat beb.jgn letakkn suami korg dlm situasi berpotensi jd anak derhaka.
    Aku bg cnth diri aku dgn kawan aku MS.die kurus.n aku xbrape nk kurus.muahaha.kalolah dtg 2 pinggan nasi goreng utk sorg satu aku dan die.same kuantiti.mgkn dlm 50 000 butir beras.bg MS nasi tuh bnyk.bg aku plak nasi tuh sikit.sbb ikut konsep nk adil yg kte phm dr dulu.ktorg pn mknla nasi tuh.MS xhbs n buang.aku plak tgk jek dgn rs xcukup.lapar lagik.so kat ctu bknla adil namenye.sbb dlm islam adil = meletakkn sesuatu pd tmptnye.drpd c MS tuh buang nasi die.baik bg aku mkn.kan dh jd letak pd tmpt yg btl.nasi yg die xhbs letak dlm perut aku yg tank bsr.hahaha.
    Mmg btl isteri2 yg mempunyai mak mertua yg cerewet n laki yg ikut ckp mak akan terase hati.tp satu je pesan aku.redhalah.ble rs hati terhiris2, zikir2 kasi hati tenteram skit.lepakla sis.hidup ni x lame.kesengsaraan hnye seketika.redha dgn suami yg taat pd perintah mak diorg akan jd bonus terbaik utk korg masuk syurga Allah.insya Allah.xyah korg nk gado2 dgn mak mertua n dgn laki korg.xyah jgk susah2 nk ubah mak mertua korg tuh.ssh nk ubah org nih.yg senang kte ubah dr sndr jek.mcm mane?dgn aja dr kte bersabar n redha.lps tuh doa je bnyk2 agar mak mertua korg berlembut skit.Allah yg pegang hati manusia nih.kalo korg sbr n berdoa.redha lagik.pertolongan Allah akan sampai kt korg.dn yg plg ptg esok2 korg jd mak mertua jgn wat bnd yg same mcm mak mertua korg wat kt korg.n bersangka baik dgn mak mertua korg.die pun bkn sngaja buat korg mcm tuh.die xprsn perasaan korg kot (mcm korg jugak yg xperasan perasaan die.hehehe.).biasela org tua.nkkn perhatian gak dr anak2.ko bygkn dh 24 – 30 tahun die besarkn anak laki die.dh bsr tbe jek kawen dgn korg.xsempat pun memberi khidmat kat org tua.so dh kawen pun bleh beri khidmat ape.caranye korg kenela menyokong n jgn sedih ble korg rs suami korg lebihkn mak die.korg sabar n sokong.akaun korg tgh penuh diisi dgn ganjaran yg baik2.insya Allah.:-)
    Ape yg aku tulis ni penah aku ckpkn kt beberape org shbt.lantas diorg bertanye.ape aku rs klo aku jd bapak then ank pompuan aku yg dh kawen xblk jumpe ak sbb laki die xbg.ak nk jwb pn ssh sbb kawen pn blum tbe dh nk anggp jd bapak.lantas ak pn jwb secara teori yg ak hrp dpt ak  praktikkan.xsilap akula kn.anak pmpuan kalo dh kawen dh bkn jd tggjwb aku.so nk xnk terpkselah aku cool jek.nk wat cane.dh anak aku dh jd hak laki die.lgpn ok ape.kurang bebanan aku nk tggung.laki ni bunyi jek hbt.pemimpin.ketua.tp tggjwb berat beb.belum cte psl kuar berdakwah n solat jemaah dimasjid.baru psl pompuan je dh ckp berat.pompuan yg dh kawen cukup taat suami n jg ibadah wajib sndr.tp org laki nk kene jg 4 golongan wanita.klo 4 golongan ni xtutup aurat n langgar perintah2 agama n laki ni xtegur n xbtlkn xpsl2 je bleh kene heret masuk neraka.mintak maapla ek.nk kene ckp gak.mmg btl ak pun xckp baik.ak pn xtau amln2 korang yg hbt2.tp bnd ni mmg serius.bnd mmg terang2an salah.xkrelah korg adik2 aku ke.mak aku ke.akak2 aku ke.sepupu sepapat aku ke.bnd ni bnd betul n perlu ditekankn dr semase ke semase.wahai shbt2 ku diluar sane yg tak menutup aurat.ketahuilah bhw kalian sdg berusaha mengheret ayah, anak serta adik beradik lelaki yg kalian kasihi utk dipertanggungjawabkn diakhirat kelak akibat kedegilan kalian utk menutup aurat (jgn pulak sbb korg xsyg bapak n adik brdik laki korg, so mmg sgj korg nk heret die.tu lagi hampeh).so xde istilah xsampai seru utk tutup aurat.amik tudung tutup.baju bli labuh.setel.
   menyimpang skit hal lain sbb nk bg korang phm ttg beratnye tggjwb laki ni.n nk xnk die kene patuh n taat kpd mak die selagi mane xmenyalahi perintah Allah.so nampakkn  hal korang mkn hati sbb mak mertua hanyalah hal picisan dibandingkn dgn tggjwb laki korg kpd mak die.bknla die xde tggjwb kat korang.cume keutamaan adelah die kene utamakn mak die dl baru korang.itulah adil.meletakkn mane yg utama sbg keutamaan.lps urusan dgn mak die setel br urusan2 lain.sabar2, ambil nombor dan anda akan dilayan sebentar lagi.ahax~.
    Xyah gado2 sape lebih ptg bg seorg suami.semua org yg ade keliling die penting.jgn korg serabutkn diri korg dgn hal nk menang dgn mak laki korg.so mertua vs. menantu. Mertua menang.xpyh kecoh2 dh.tp mertua yg mane?mak kpd laki korg ok.ni hal korg dgn mak laki korglah.kalo hal mak ko dgn mak laki ko tu kre dlm topic lain.ko nk menang mcm mane dgn mak laki ko.xde mak laki ko xdenye laki ko.so jgn nk belagak ble balik umah mak laki ko ko bleh wat muke sbb xsuke.ikutkn hati aku aku sepak jek.tp sbb aku bdk hingusan aku tgk jekla sambil rase kesian dgn die.xblj agama agaknye.huhu.
    Mmg aku ckp mertua menang.sbb laki korg kene taat mak die.tp korg jgnla plak jd org yg bodo yg xreti bertindak ape2.bknla aku soh korg berksr dgn mak mertua korg.dh kalo ko tau mak mertua ko xbrape suke dgn ko.xreti ke nk usaha bg die suke. ”dh try tp die tetap xsuke” .come on la sis.ko dh try brape lame???ade 10thn??20thn??kat cni aku nk aja.ko kene try sampai ko atau mak mertua ko dh xde kat alam fana nih.br betul.ni tidak.mak mertua xsuke ko ko pn xnk balik umah die.wat die kecik hati dgn ko.kecik ht dgn ko xpe lagi.ni ko wat laki ko jd anak derhaka ikutkn ckp ko.hampeh punye org.selagi ko hdp kat muke bumi ni bnyk cara ade ko bleh pakai nk lembutkn hati mak mertua.xjalan cara yg ke seratus ko try sampai cara yg keseribu.mane tau dekat cara yg kesejuta tbe mak mertua ko berlembut dgn ko.baik jek.xkongkong dh anak laki die soh ikut ckp die jek.n lagi satu.dlm ko berusaha tuh, jgnla ko lupe Pemilik hati.Allah yg pegang hati manusia ni beb.ko doa sungguh2.tahajjud.wat baik dgn mak mertua ko.insya allah satu hr nti lembut hati die.mcm nihla baru mertua vs. menantu mertua bg ko menang free.
     Bunyi dr atas mcm korg jekla yg salahkn.hehehe.bukan mcm tu sis2 sekalian.ak berckp sbb aku tau kalian terase hati ble krgnye perhatian dr laki korg.mcm tuhla jgk mak laki korg rase ble anak laki die xbg perhatian kat die.sbb korg dgn mak mertua korg same2 perempuan beb.korg rase benda yg same.cume perhubungan korg dgn laki tuh yg berbeza.die suami ko n die anak kpd mak die.hbgn mane lebih kuat.sekali laki ko ckp AKU CERAIKN KO.dh xde kaitan ko dgn die.tp boleh laki ko nk ckp AKU PUTUSKN HBGN MAK DGN ANAK.hah!! tggulah masuk neraka ekau tuh (utk c laki tdla).so nmpk kn yg hbgn tuh lagi kuat n lebih utama.
    Kdg ade org pakai hujah yg nmpknye mcm xadil jek ape yg ade dlm islam nih.cnthnye mcm td.anak laki kene patuh pada mak.nk xnk kene gak utamakn mak tuh.so camne nk bg mak tu mengalah.cube korg pikir balik.mak tu kan seorg isteri.die kene taat pada siapa?kene taat pada suami die kan.sape plak suami die tuh?bapak laki korg kn.siapa plak bapak laki korg tuh?sah2 bapak mertua korang.so xreti2 nk memanfaatkn kesempatan yg ade????? Ape2 jadi kalo ade mslh dgn mak mertua korg.mintakla tlg dgn bapak mertua korg.itukn bini die.dh berpuluh2 tahun hdp bersame.surela die tau cara terbaik utk lembutkn hati isteri die.kan setel masalah2 perbalahan korg.tuh kalo suami die hdp lagila kan.kalo dh xde.korg anggapla ujian korg ni hebat skit dr org2 lain.hehehe
     So kesimpulannye(yes dh kesimpulan pun.hahaha).hidup ni ujian beb.ko belum kawen ke,ko dh kawen ke,ko dh cerai ke,ko belum cerai ke,ko dh keje ke,ko belum keje ke,ko dh hbs blj ke,ko belum hbs blj ke,semua tuh ujian.dan ujian2 tu sume xlain Allah yg bagi.sebab ape Dia bg???adela kan.xkan aku nk bgtau korg.korg pikir sndr.sbb tu ujian bhgn korg.camne aku nk jwbkn.wakakaka.yg penting MERTUA VS. MENANTU.jadilah korg mertua dan menantu yg baik.xyah gado2 hal remeh.hal palestin tu ade korg kesah?sibuk berFB jek (termasukla aku agaknye kn.isk2.).

2 comments:

Anonymous said...

panjangnyer....walau mcmmana pun syurga seorang anak trletak di bwh telapak kaki ibu,syurga seorang isteri plak pd suami...xmo gaduh2....hehehe

misza said...

tapi x ramai anak laki & ibu yang camni. yang ramai laki lebihkan isteri & ibu buat² tak kisah(walaupun kisah). hehehe...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...