Pages

klik sini sekali

Friday, December 31, 2010

Lelaki kena tau masak walaupun bukan chef.

"Memasak adalah tugas lelaki. Lagi pun bila sudah kahwin,
tugas suami memang banyak. Memasak, membasuh,
menjahit, mengemas rumah, semuanya tugas suami. Malah
nabi tidak pernah minta Saidatina Aisyah menjahit
pakaiannya. Keberadaan isteri cuma membantu meringankan
bebanan suami. Tidak perlu dipersoalkan tentang perkara itu.
Malangnya ramai lelaki tersalah konsep"
(di petik dari novel Warkah Cinta Berbau Syurga
karya A.Ubaidillah Alias)

Mungkin adat & budaya serta didikan ibubapa dari nenek
moyang buat keadaan menjadi sebaliknya. Ramai yang dah
sedia maklum mengenai hukum tapi tidak melaksanakan jer.

5 comments:

aReTikZ said...

Setuju.. nasib bek saya boleh masak sikit2. cewah.. cam promot.. haha..

azhar said...

lelaki skrg kebanyakkan dah ok x mcm dulu...kan2...hehe

a n a s t a s y e a said...

betul tu! Tak salah kalau lelaki tau memasak. =)

suri solehah said...

salam..

kadang tu isteri yang larang bila suami masuk dapur..ye lah dia masak then bahagian kemas isteri..baik kita buat semua.. :-)

{ finieViolet} said...

betul tu misza...kat negara Arab katanya..kalau lelaki tak boleh buat semua kerja2 rumah tu..mereka harus mencarikan orang gaji untuk isteri mereka..

tapi malangnya sesetengah lelaki sekarang kebanyakannya serah bulat2 semua tanggungjawab pd isteri..dahlah kekadang sesama cari rezeki, tapi balik rumah keja jaga anak,membasuh,mengemas dan memasak isteri yg buat semua. Sesetengah lelaki hanya tahu tgk TV..hurmmmmm

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...