Pages

klik sini sekali

Wednesday, December 22, 2010

BUAH JETIK(JENTIK)


Salam...
Pernah jumpa tak buah ni. Banyak buah yang kita tak tau @
tak pernah jumpa kan. Kadang² ada setengah tempat sebut
dengan nama lain. Buah ni abang sulung saya jumpa kat Grik
(dalam negeri Perak). Dia pun first time jumpa masa tu. Rasanya
seakan-akan buah rambai. Masam-masam manis.
Ni la rupa isi dalam...

Menurut ceritanya pokok buah ni besar. Mungkin macam
pokok rambai kot. Ataupun besar lagi. Kot ramai yang gemar
mungkin boleh di klon. Ye la macam kat MARDI pokok kecil²
dah bergayut buahnya. Kalau masa dulu nak makan kedondong,
rambutan dll punya la susah nak panjat pokok. Sekarang semua
pokok rendah² kan....

sumber dari Kamaludin Karmain

6 comments:

shatooman said...

pernah makan buah jettik ni~ sedap.isi warna oren. pokok dia tinggi macam pokok durian.batang besar, dahan tinggi kat atas..mmg susah nk panjat. dinamakan buah jentik sbb isinya akan keluar meletup macam buah getah kalu jatuh~

misza said...

terima kasih. mungkin dah tak banyak pokok buah ni kan.

azhar said...

rasanya mcm penah mkn...masa kecik2 dulu kot..ingat2 lupalah..hehe

Cik Tom said...

1st time tgk n dgr...hihi..jakunnya..

Encik MamaT said...

lama tak makan ni.. hehe

misza said...

azhar->kira kenal la buah ni.
Cik Tom-> sama la kita.
Encik MamaT->susah nak jumpa.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...