Pages

klik sini sekali

Monday, January 10, 2011

Jangan Jaga Tepi Kain Orang

Betul ke ni? Pagi pergi kerja petang balik rumah tutup pintu.
Esok pagi keluar lagi balik petang. Kalau jiran sakit ke, anak
dia lapar ke, tak yah ambik tau langsung. Kena ubah ni.
Kena 'jaga tepi kain orang' tapi 'jangan jaga dalam kain
orang'. Cuba baca kuat² & dengar sendiri. Bunyi macam  
pelik pulak kan.
Tapi maksudnya baik. Kita hidup bermasyarakat. Kena ambil
tau juga masalah jiran. Kalau dia susah kita 'wajib' tolong. Tapi
jangan la menyibuk sangat sampai kita nak ambil tau kisah
rumahtangga dia. Kalau dia perlukan kawan nak bercerita
masalah kita boleh jadi pendengar. Tapi 'awas' jangan jadi
'batu api'. Kalau ada pendapat yang membawa kebaikan boleh
juga usulkan padanya. Kalau tak ada & tak tau lebih baik diam
& dengar saja.Jangan pulak dipanjang² kan pada orang lain. 
Nanti jadi mengumpat pulak.

pic dari google
p/s kawasan rumah mewah biasa orang buat hal sendiri² saja.

10 comments:

CT NoArIzAh ArIs said...

Nak cari pendengar yg bkn pegumpat tulah yg susah ramai yg suka jadi talam 2 muka ni.

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

bkn nak sibuk hal peribadi org..tp mmg kita kena kenal jiran dan ambil tau susah sengan jiran.zaman sekrang ramai yg sombong dgn jiran kan?huhu

misza said...

CT NoArlzAh Arls, memang betul. kita cuba la jadi pendengar yang baik. pastu tutup mulut.

misza said...

LM, betu jugak kan. nanti kalau kita susah pun perlukan jiran...

sarah-najwan said...

betul tu..patut kita ramah tamah nge jiran..nati mudah nk minta tlg..

xde istilah suka jaga tepi kain org jika niat kita ikhlas...dan kita jgn bersikap buruk terhadap jiran..ckp yg belah kanan..kiri buruk..gi belah kiri..citer kanan buruk..

semoga kita sentiasa beringat2..jiran sepakat membawa berkat..

misSbLurRy said...

orang skrg wat hal sendiri jerp...
erm

misza said...

sarah-najwan, tinggal jauh dari keluarga dan saudara mara, jiran la yang paling dekat.

misza said...

misSbLuRy, ikut kawasan perumahan gak. kadang memang jiran sebelah pun tak kenal.

Isteri Yang Comel said...

susahlah duk kat bandar elit camni.. kekadang kiter tegur diorang pun diorang wat duno jer.. sakit hati gak...

misza said...

kalau kita dah tegur dia orang buat duno tu mungkin ada masalah teknikal kot. hehehe...paling tidak pun senyum la kan.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...