Pages

klik sini sekali

Thursday, January 13, 2011

Lepas pagar rumah boleh tidur lena.

Pak Abu(bukan nama sebenar) seorang penoreh getah.
Masa tu getah diproses menjadi getah keping, di jemur
untuk dikeringkan sebelum dijual. Sejak kebelakangan ni
ditempat dia tinggal selalu je orang kampung kehilangan
getah keping.
Malam tu giliran rumah Pak Abu pulak depa nak curi. Dua
orang pencuri memulakan tugas malam ni.Banyak getah
keping ni, getah sekerap(tak tau nak translate) pun ada.
Seorang mengandar getah keping, seorang lagi mengandar
getah sekerap yang dimasukkan ke dalam guni. "jauhnya
kita jalan ni. masa datang tadi sekejap je". Memang la datang
tadi kita melenggang, sekarang berat pasal tu jadi lambat."
"owhh". Berjalan lagi sampai tak sedar hari dah pagi. Pagi tu
Pak Abu bangun seperti biasa. Selepas bersarapan dia pun
bersedia untuk keluar menoreh. Dilihatnya dua orang pemuda
sedang mengandar getah kepunyaannya. Dengan senyum
dia pun menegur. "Assalamualaikum". Dua orang pencuri tadi
menoleh dan terus pengsan, keletihan...kantoi....
Pak Abu ni pun bukan calang-calang orang. Tau la orang tua
dulu² kan. Dia dah pun memagar keliling rumahnya dari pencuri.
Barangsiapa yang masuk kekawasan rumahnya dengan tujuan
tidak baik maka tidak dapat mencari jalan keluar. hehehe...


gbr ihsan dari fb Kamaludin Karmain
  p/s diceritakan secara lisan oleh orang tua kami.

7 comments:

CT NoArIzAh ArIs said...

Salam ..psg pagar besi org panjat psg "PAGAR" tu je sampai pg pun tak lepas.

MORAL : jgn ada niat tak baik.

misza said...

tu citer dulu. sekarang orang psg pagar elektrik.

diana said...

betul la..
orang dulu2 macam2 depa pandai buat..
kalau tak dulu memang lagi sakan la kes curi sekerap ni..

nub said...

hoaa..ebat na...haha

sarah-najwan said...

pagar dgn ayat quran..biar org yg ada niat tak baik..kata my MIL..dia dok "berenang-renang" ditmpat yg sama...sampailah tuan rumah jumpa..

azhar said...

rasakan...hehe

kak Erna said...

sama macam sarah..pernah dengar cerita pencuri berenang-renag keletihan sewaktu pagi..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...