Pages

klik sini sekali

Monday, March 21, 2011

Dulu-dulu dapat bunga telur...

Salam....
Banyaknya kenduri kawin sekarang ni. Tiap ujung minggu
ada je undangan. Kekadang ada yang tak sempat nak
pegi pun. Adik-adik blogger pun ada yang nak mengakhiri
zaman bujang tahun ni. Kepada yang berkenaan selamat 
berbahagia la yer....
Dah jadi 'adat Melayu'(bangsa lain pun sama kot) bila buat
kenduri mesti nak bagi buah tangan untuk tetamu bawa balik.
Kalau dulu-dulu bagi bunga telur, sekarang pun ada tapi dah
jarang sangat. Sekarang macam-macam benda bagi
menggantikan bunga telur. Ada yang berbentuk makanan
(kuih@buah²an), sabun mandi, barang perhiasan rumah dan 
ape² je la(mug, frame gambar, sudu garfu dll).
Ujung minggu baru ni ttm(bersama ahli kump marhaban)
dapat undangan di Seri Kembangan. Dia orang bagi paper
beg yang agak besar. Dalam ada cd, kain batik, mug n
bunga(telur diganti dengan jely). Banyak bajet depa ni.
Terima kasih.
Paling banyak dan biasa dapat kuih bahulu(tak pun muffin).
Masa mak kenduri adik pun ttm tempahkan kuih bahulu. Mudah
sebab banyak orang buat memang khas untuk suply kenduri.
Pilih je yang mana berkenan dari segi rasa dan bentuk pek.
Sekarang semua dah jadi lebih mudah.

gambar dari google
p/s orang jawa dulu-dulu bagi berkat nasi+lauk...

11 comments:

storyfromme said...

kuih bahulu memang sedap :p

sal said...

bila dah ....

1.bila dah berusia ni kenduri kahwin satu kemestian untuk menghadirkan diri kecualilah tak berkesempatan..
2.bila dah berusia ni juga bahulu spt di atas dirasakan lebih sedap drp muffin yang berminyak..

Cik Ezy said...

dh jrng dpt telo..
telo mhal kot..
hihi

izzysabki said...

skrg ni byk bg gula2 jer..ingt sume yg dtg knduri budak2 ker:D

misza said...

stotyfromme, suka yer.sama la kita.


sal...
1. betul tu. tapi kalau jauh & kena pulak tarikh yang sama ada kenduri tempat lain susah gak kan.
2. masa muda suka muffin la yer. ^_^

misza said...

Cik Ezy, telur lagi murah tapi telur+bunga jadi mahal. hehehe...yang sebetulnya nak keje mudah. telur kena rebus pastu banyak yang pecah. kena rebus malam nak kenduri.tak boleh awal², rosak.


izzysabki, gula-gula memang untuk budak² jer. orang dewasa tak patut la bagi gula-gula kan.

azharr said...

bagi cekelat jer...haha

diana said...

kat kampung akak masih bagi telur dan kuih2..tempat lain akak tengok jarang dah bagi telur ni..jelly banyak la..telur mahal ke tak tau la..

misza said...

azharr. buat syarat jangan tak bagi je yer...

diana. bukan sebab telur mahal, tapi remeh kot. kalau yang lain boleh siapkan lebih awal.

kakchik@ella said...

tp apa2 pun dapat bunga telur paling best. very the tradisi lah. hihi ..

misza said...

betul kakchik. sebab dah jarang sgt dapat bunga telur.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...